صدری نیا: هدف «غیررسمی» نشان دادن فضای صمیمی دیدار با رهبری بود/ تقاضای حاضران برای رسانه ای شدن جلسات
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۶۸۷۴۸
«سید محمدعلی صدری نیا» کارگردان مستند «غیر رسمی» در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، درباره ایده شکل گیری این مستند گفت: صحبت های ابتدایی این مجموعه مستند از اسفندماه سال ۹۷ شروع شد و همان زمان بنا شد تا طراحی و تولید کار نیز به موازات شروع شود. موسسه حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب به دلیل درخواست های مکرر حاضران در جلسه ها برای رسانه ای شدن ایده شکل گیری این مستند را به ما داد و با تعامل سازمان صداوسیما این مجموعه مستند تولید شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب همیشه و در دهه های گذشته خط مشی شان این بوده که تعامل و دیدارهای رو در رو و غیر رسمی را با چهره های مختلف و فعالان حوزه های فرهنگی، هنری، علمی داشتند. حالا این نوع از جلسه ها از سال ۹۵ در قالب جلسه هایی که به جلسه های پنج شنبه ای رهبر انقلاب معروف شده بود، از همین سال در این قالب برگزار می شد. این جلسات غیر رسمی و صمیمی در عین تعدد در هر جلسه با تعداد متناسبی برگزار می شد تا فرصت گفت و گو با همه افراد فراهم باشد و بتوانند صحبت هایشان را راحت در این دیدار بگویند. حالا ممکن بود در این جلسه ها از دستاورد، مشکلات، نقدهای جدی به بخش های مختلف کشور، ارزیابی هایشان از حوزه های تخصصی شان باشد.
وی ادامه داد: به طور معمول بخش هایی از جلسه هایی که با شخصیت های سیاسی اول هر کشوری برگزار می شود، ممکن است رسانه ای شود و اغلب بخش های این دیدارها هم رسانه ای نمی شود و جلسه های پنج شنبه ها نیز رسانه ای نمی شد. اما همیشه این اشتیاق از سمت افراد حاضر در جلسه بود که جلسه ها رسانه ای و عمومی تر شود.
این کارگردان همچنین افزود: برخی از این افراد بعد از حضور در این جلسه ها حاشیه نگاری هایی را منتشر می کردند که اشتیاق شان را نشان می داد و همین اشتیاقی که وجود داشت، کلید شکل گیری ابتدایی این مستند بود و این نیاز حس می شد به خاطر جنس صحبت هایی که در این جلسه مطرح می شود و تحت عنوان مجموعه مستندی در چندین قسمت به آنها پرداخته شود.
صدری نیا ادامه داد: بخش هایی از این مستند که دیدار فعالان با رهبر انقلاب است، را تا به حال در قالب عکس و فیلم در رسانه ندیده بودیم، مگر روایت ها و حاشیه نگاری هایی که حاضران در این جلسه ها می نوشتند و این تصاویر برای اولین بار در مجموعه مستند غیر رسمی پخش شد.
این کارگردان همچنین در پاسخ به این سوال که بیشتر روی چه محورهای متمرکز بودید؟، افزود: قسمتی که از این مجموعه مستند پخش شد، در واقع قسمت رونمایی از این جلسه ها است و قرار بود این قسمت کلیتی از این جلسه ها، روح کلی، ویژگی، مختصات، تعدد جلسات، تعدد چهره ها و موضوع ها را یکبار به مردم نشان دهد تا در قسمت های بعدی به صورت قسمت به قسمت به سمت موضوعات جلسه های برگزار شده برویم. در این قسمتی که پخش شد دغدغه اصلی مان این بود که بتوانیم به خوبی حال و هوای صمیمی و ساده این جلسه ها را به مخاطب نشان دهیم و دست مخاطب را به عنوان کسی که در جلسه حاضر نبوده، بگیریم و به داخل این جلسه ها بیاوریم و خدا را شکر با توجه به بازخوردهایی که داشتیم تا حد قابل قبولی این امر محقق شده است.
وی درباره تعداد قسمت های این مجموعه مستند، ادامه داد: این مجموعه در حال تولید است و از الان نمی شود گفت دقیقا چند قسمت است و باید جلوتر برویم و قسمت به قسمت که آماده شد می توانم درباره تعداد قسمت هایش صحبت کنم.
این کارگردان درباره روزهای پخش این مستند نیز گفت: هر قسمت که آماده می شود بنا به مقتضیات آن در زمان مناسبی پخش می شود. اما تلاشمان بر این است تا این قسمت ها زودتر آماده شود تا فاصله زیادی از قسمت های پخش شده نداشته باشیم.
وی در پاسخ به این سوال که کدام بخش از صحبت های افراد حاضر در جلسه برای شما در این مستند مهمتر بود؟ گفت: همانطور که گفتم آنچه برایمان مهم بود نشان دادن فضای واقعی و کلیت این جلسه ها بود. طبیعتا مهم بود کدام بخش ها در این قسمت ابتدایی بیاید و کدام بخش ها در قسمت های مفصل تر پخش شود، دوست داشتیم تنوع این موضوع ها مطرح شود. یک جاهایی صحبت از دستاوردها در این جلسه ها می شود، دغدغه های افراد، ایده هایشان و نقدهایی که حتی به زیر مجموعه های نهاد رهبری دارند را بیان می کنند. ما هم می خواستیم این تنوع موضوعی را در این قسمت داشته باشیم و بخش هایی از این تنوع و بحث های مختلف را منتقل کنیم.
این کارگردان درباره زمان پخش این مستند نیز گفت: شروع تولید این کار از اسفند ۹۷ بود و بنا بود ماه ربیع سال ۹۸ پخش شود. اما تولید این کار زمان بر بود. به دلیل مجموعه قسمت های مختلفی که دارد، بازبینی فیلم همه جلسات از طرف تیم سازنده، مصاحبه هایی که باید با افراد حاضر در جلسه می گرفتیم و طراحی سناریو و پژوهش کار، همچنین تدوین همگی فرایند زمان بری بود که با هم پیش می رفت و قرار شد هر زمان که هر کدام از قسمت ها آماده شد بتوانیم قسمت به قسمت به پخش برسانیم.
وی ادامه داد: اولین قسمت این مستند که دیدار با فعالان حوزه دفاع مقدس بود در هفته دفاع مقدس پخش شد. برای قسمت دوم هم حدود یک ماه پیش بعد از آماده شدن نسخه اولیه کار، رایزنی های داشتیم و بنا شد برای هفته پایانی آذرماه و اوایل دی ماه پخش شود. در مورد قسمت های بعدی هم به همین صورت است و به محض آماده شدن پخش می شود.
صدری نیا درباره انتخاب افرادی که در این مستند با آنها گفت و گو می شود گفت: در هر کدام از این جلسه ها تلاش کردیم چند نفری که در آن جلسه ماجرای جالبی برایشان رخ داده یا حرف خاصی زدند یا حاشیه ای درست شده یا رهبر معظم انقلاب نکته ای به آنها گفتند، را بیاوریم و یک بار دیگر از زاویه دید آنها ماجرا را روایت کنیم و کار را به روایت آنها جلو ببریم. حالا در قسمت اول خیلی به این موضوع ورودی نداشتیم اما قسمت به قسمت که جلوتر می رویم، می بینیم که هر کدام از این افراد در هر کدام از این دیدارها چه داستانی برایشان پیش آمده است.
کارگردان مستند «غیر رسمی» همچنین درباره واکنش سینماگران و هنرمندان به پخش این مستند، گفت: با چند نفر از چهره هایی که در کار صحبت هایی داشتند صحبت کردم و بازخوردهای خوبی دریافت کردیم و در بخش مصاحبه ها هم فضای خوب و مثبتی نسبت به کلیت این دیدار و پخش این مستند وجود داشت.
مستند غیر رسمی به تهیه کنندگی سید مهدی حسینی از شبکه سه سیما پخش شد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: مستند غیر رسمی صدری نیا دیدار با رهبر معظم انقلاب مجموعه مستند جلسه ها پخش این مستند قسمت به قسمت آماده شد رسانه ای صدری نیا غیر رسمی قسمت ها بخش ها پخش شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۸۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
محمد رهبری، پژوهشگر شبکههای اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
به گزارش جماران؛ رویداد24 نوشت: شبکههای اجتماعی کمتر از یک دهه است که بدل به مهمترین سکوی بیان آزاد نظرات شهروندان تبدیل شدهاند. علیرغم فیلترینگ گسترده، روندهای این شبکهها هنوز شاخص مهمی برای فهم تحولات جامعه ایران است.
شبکههای اجتماعی، نمونه مهمی برای بررسی جامعهشناسیاند. این شبکها اثرات روانی بسیاری بر کاربران میگذارند که این تأثیرات در حوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و... بروز و ظهور دارد. از جمله در شبکههای اجتماعی داخلی که برخی مدعیاند با توجه به نظریه پژواک، مدیران این مجموعه از تاکتیک جامعهی همفکر برای القا نظریات خود و تزریق نگاه افراطی استفاده میکنند. در نمونه دیگر بررسی محتوایی و آماری رفتار کاربران در توییتر نیز نشان میدهد ک جامعه با وجود شرایط بحرانی جنگی، حساسیتهای اجتماعی و فرهنگی خود را از دست نداده و واکنشها نسبت به طرح نور، بسیار جدی است.
به جهت بررسی موضوع فوق، گفتگو کردیم با محمد رهبری، جامعهشناس و پژوهشگر شبکههای اجتماعی، که در ادامه مشروح آن را میخوانیم:
در یک نگاه کلی، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی در چند ماه اخیر، از نظر محتوا، محدودیت و کاربران در چه وضعیتی قرار داشت؟
در چند ماه اخیر بحث انتخابات مجلس و تنش ایران و اسراییل را در پیش داشتیم که در فضای اجتماعی از جمله توییتر، جلب توجه کرده بود. در کنار آن بحث آقای صدیقی، طرح نور، ماجرای حجاب درمانگاه قم و بازگشت گشت ارشاد به خیابان نیز بسیار مطرح شده است. در هر کدام از این موضوعات، کاربران مختلفی مشارکت داشتند.
در انتخابات مجلس عمدتاً جریان اصولگرایی بیشترین فعالیت را داشتند، البته بخشی از کاربران اصلاحطلب نیز کار کردند. در موضوع مربوط به آقای صدیقی و مباحثی که راجع به ایشان و زمین ازگل مطرح شده بود نیز، اصولگرایان و اصلاحطلبان حضور پررنگتری داشتند.
در موضوع مربوط به تنش میان ایران و اسراییل، حجم بسیار زیادی از داده منتشر شد و بر اساس میزان واکنشها به آن، میتوان آن را یکی از مهمترین موضوعات یکسال اخیر تلقی کرد. تمام گروهها و جریانات سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، اصلاح طلبان و منتقدین و اصولگرایان و جریان انقلابی با تنوع درونی این گروهها، به بحث تنش میان ایران و اسراییل پرداخته بودند. فقط در فاصله 24 ساعت ابتدایی پس از حمله ایران به اسراییل، حدود 1 میلیون توییت و ریتوییت به زبان فارسی منتشر شد که اهمیت این مسأله را نشان میدهد. به لحاظ محتوایی نیز تنوع داشتیم، از افتخار و شادمانی برای حمله به اسراییل تا انتقاد نسبت به این مسأله که توسط طیفهای مختلف منتشر شده بود.
طرح نور در فضای مجازی بازتاب بسیاری یافت، وسعت برخورد کاربران با این پدیده در شبکههای اجتماعی چگونه بود؟
نکته قابل توجه در چند ماه اخیر بحث برخوردها در زمینه حجاب است که از قبل عید و در جریان درمانگاه قم، قابل مشاهده شده که جامعه نسبت به آن حساس شده است و این را از واکنشهای عمومی به آن موضوع فهمید. به لحاظ تنوع هم تمام طیفهای سیاسی داخل و خارج به آن ماجرا توجه کرده بودند. بعد از عید با آغاز طرح نور این حساسیت به قدری اوج گرفت که بعد از حمله ایران به اسراییل و در روزهایی که پیشبینی میشد اسراییل به ایران پاسخ دهد، مسأله اصلی فضای توییتر، بازگشت گشت ارشاد به خیابان بود. بیشترین محتوایی که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه پیش از پاسخ اسرائیل به ایران در فضای توئیتر مطرح بود، مسأله گشت ارشاد بود که بیشتر از اسراییل مورد توجه قرار گرفت.
نکته خیلی جالب در بررسی دادهها، حضور کاربران روزمرهنویس در واکنش به فعالیت دوباره گشتهای ارشاد است. این کاربران به ندرت در مسائل سیاسی ورود میکنند و عمدتا به مسائل خودشان میپردازند، اما در این ماجرا شاهد هستیم که این طیف نیز توییتهای زیادی داشتند. بعد از یکسال دوباره شاهد بازگشت حساسیتها نسبت به حجاب و سیاسیتر شدن کاربران روزمرهنویس به دنبال این مسأله هستیم.
آیا میتوان ادعا کرد که توییتر بر فضای سیاسی و فضای سیاسی بر توییتر اثر تعیینکننده میگذارد؟
توییتر و بهطور کلی شبکههای اجتماعی، به دلیل تغییر شکل روابط انسانی، تأثیرات عمیقی بر عرصههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، داشتهاند. از آنجایی که عمده روابط انسانی به فضای آنلاین منتقل شده، این امر بر روی مسائل سیاسی و اجتماعی نیز تأثیر خود را خواهد داشت.
یکی از این تأثیرات، قطبی شدن فضای عمومی است. شبکههای اجتماعی میتوانند باعث قطببندی در جامعه شوند. قطببندیها در جامعه ما در توییتر بازنمایی و تشدید میشود. محیط توییتر و سایر شبکههای اجتماعی امکاناتی را فراهم میکنند که اجتماعات همفکر در آنجا شکل بگیرد. کاربران، کسانیکه را که با آنها اختلاف دارند دنبال نمیکنند و در مواردی مسدود (بلاک) میکنند. این رفتارها در شبکههای اجتماعی باعث تشدید قطببندیها در جامعه میشود. از آنجاییکه بسیاری از کاربران توییتر، کنشگران سیاسی و مدنی هستند، قطببندیها را به فضای واقعی نیز میرسانند. در نتیجه ما شاهد شکلگیری چرخه قطببندی هستیم؛ به این شکل که قطببندی موجود در جامعه وارد شبکههای اجتماعی شده و آنجا تشدید میشود و کاربرانی که در عرصه عمومی اثر دارند، این قطببندی تشدید شده را به آن محیط نیز منتقل میکنند و در ننتیجه قطببندی به شکل تشدید شدهتر به جامعه بازمی گردد و مرتبا شاهد افزایش قطببندیهای سیاسی هستیم.
نظریه «اتاق پژواک» در شبکههای اجتماعی چگونه تعریف میشود و تا چه حد بر رفتار کاربران اثرگذار است؟
افراد عموماً ترجیح میدهند که در محیطی قرار بگیرند که همفکرانشان درآنجا حضور دارند و مواضع همدیگر را تأیید کنند. در نتیجه هر فردی که درون اجتماع افراد همفکر با خودش قرار گرفته، مرتبا انعکاس و پژواک صدای خود را از دیگر بخشهای شبکه (همان کاربران همفکر) میشنود. به همین خاطر به این پدیده، اتاق پژواک میگویند. این فضا باعث میشود افراد حس کنند که اکثریت هستند و در نتیجه خود را برحق میدانند. تمام اینها باعث میشود تحملشان نسبت به نظرات دیگر کمتر شود و عقیدههایشان محکمتر شود. وقتی چنین اتفاقی میافتد، شاهد تشدید قطببندیها هستیم. در محیطهای قطبی گرایش به دیدگاههای رادیکال بیشتر است و کاربران تمایل دارند به کسانی بپیوندند که مواضع رادیکالتری دارند.
این پدیده تا چه حد در شبکههای اجتماعی داخلی نظیر ایتا، دیده میشود؟
ابتدا باید بگویم که این امر تا حدی در شبکههای اجتماعی مختلف و پیامرسانها دیده میشود. در توییتر ممکن است اجتماع همفکر میان چندین گروه مختلف شکل میگیرد؛ اما آنچه در ایتا شاهد هستیم شکلگیری یک اتاق پژواک بزرگ و اجتماع افراد همفکر بزرگ در کل این شبکه هست. بنظر میرسد آنچه در خصوص کاربران فعال در ایتا مشاهده میشود، شکلگیری یک جزیره جدا از کل جامعه است چرا که دیدگاههای مختلف در آنجا مطرح نمیشود و همین امر باعث تشدید قطببندی سیاسی و در نتیجه افزایش رادیکالیسم میشود. در نتیجه احتمال اینکه کاربران فعال ایتا به مرور گرایش به مواضع افراطی پیدا کنند، بیشتر میشود.
مواضع افراطی برخی کاربران شبکههای اجتماعی داخل، مشخصاً در چه حوزههای بروز و ظهور دارد و مثال آن چیست؟
ما در ایتا میبینیم که درباره علم پزشکی عقاید خیلی خاصی جریان دارد؛ بحثهایی که درباره دلارزدایی مطرح میشود در ایتا خیلی جدی است. در حوزه سیاسی نیز همینطور است و برخی تحلیلگران، نتیجه انتخابات مجلس در تهران را نتیجه رأی کاربران ایتایی میدانند که به جریانی خاص رای دادند.
راهکار عبور کاربران از فضای افراطی گلخانهای درون برخی شبکههای اجتماعی و جلوگیری از دیدگاههای تنشآمیز چیست؟
سه راه حل بیشتر نمیتوان پیشنهاد کرد؛ اول اینکه پلتفرمهای داخلی بسته شود که من موافق این ایده نیستم. راه حل دوم متکثر کردن کاربران پلتفرمهای داخلی است تا در آن دیدگاهها و عقاید متنوعی طرح شود که میبینیم که این هم جواب نداده است. جریان قدرتمند حامی ایتا سالها تلاش کرده گروههای مختلف در آنجا حضور داشته باشند اما با وجود تمامی حمایتها از ایتا، فقط گروه خاصی در آنجا فعال است. راه حل سوم این است که تلاش شود کاربران ایتا در پلتفرمهای دیگر حضور داشته باشند که این امر با رفع فیلترینگ محقق میشود. اساسا بخش مهمی از کاربران ایتا پس از فیلترینگ به آنجا پیوستند و اگر سهولت دسترسی از ایتا، در استفاده از سایر شبکههای اجتماعی وجود داشته باشد و این کاربران در سایر پلتفرمها در معرض عقاید دیگر قرار بگیرند، شاید بخشی از مسأله حل شود. بنابراین رفع فیلتر شبکههای اجتماعی چاره کار است.
نظریه سرمایهداری نظارتی که مدعی است دولتها با استفاده از اطلاعات کاربران، برای آنها استراتژی تعیین کرده و شهروند را تبدیل به یک الگو خاص خود میکنند، تا چه حد در ایران جریان دارد؟
در دوران جدید، اطلاعاتی که در شبکههای اجتماعی وجود دارد، یک منبع بزرگ برای دولت هاست که شهروندان خود را بشناسند و کاربران کشورهای دیگر را نیز شناسایی کنند. این شیوه در تمام کشورها جریان دارد و هم استفاده و هم سوءاستفاده میشود. وقتی مردم از اینترنت و شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، یعنی اطلاعات خود را در معرض دید حکومتها قرار میدهند.